دانستنی های رختشویخانه صنعتی

لاندری در هتل داری

گروه صنعتی صاعدی این بار برای شما در مورد لاندری یا رختشوی خانه در هتل ها مقاله ای را آماده کرده است

لاندری چیست؟

در برخی از هتل ها به خصوص هتل های لوکس و مجهز اتاقی تحت عنوان لاندری یا رخت شویی وجود دارد. در این اتاق تعدادی ماشین لباسشویی و خشکشویی، غلطک، میز اتو و اتو، اتو پرس، دیگ بخار، سینکی بزرگ برای شست و شوی لباس های حساس (مانند لباس های حریر و ابریشم یا بافتنی ها)، وان مخصوص لکه گیری، قفسه‌ و جالباسی‌های مخصوص برای لباس‌های شسته شده و اتو شده، قفسه با سبد‌های مخصوص برای لباس‌های کثیف وجود دارد و عملیات شستن، خشک کردن و اتو کردن لباس ها در این اتاق انجام می شود.

این بخش ارتباط زیادی با میهمانان و مسافران ندارد. ولی کار بسیار حساس و دقیقی دارد. در لاندری هتل، حجم زیادی از کار هتل بر دوش این قسمت گذاشته شده است. زیرا تمیزی اتاق ها، ملحفه، حوله، روبالشتی، دمپایی و دیگر اقلام شستشو برعهده آن است. اگر بخش لاندری کار خود را به درستی انجام ندهد، کار خانه دار هم نتیجه نمی دهد. بنابراین مسئول خشکشویی بسیار حساس و کوشا وظایف خود را انجام می دهد؛ تا در کار دیگر همکاران خود خللی ایجاد نشود.

در قسمت رختشوی خانه هتل، اگر تجهیزات به روز باشد و تمامی ابزار مورد نیاز در اختیار آن قرار گیرد، کار لاندری هم به خوبی انجام می شود. تجهیزاتی از جمله لباسشوئی صنعتی، خشک کن صنعتی، اتو مخصوص لباس میهمان، اتو غلطک مخصوص ملحفه و مواد شوینده و لکه بر که هر کدام طریقه مصرف و کارایی مخصوص به خودش را دارد.

لباس های مسافران، وسایل مربوط به امور خانه داری و رستوران هتل مثل رومیزی ها، دستمال سفره، ملحفه، روبالشی ها، یونیفرم پرسنل و لباس هایی که از خارج می آورند در این قسمت شست و شو می شوند.

در این قسمت انبار کوچکی برای قرار دادن مواد شوینده و پاک کننده، محلی برای تحویل و دریافت لباس مسافران و پرسنل، خیاط خانه، محلی برای دفتر لباسشویی ومحلی برای نگهداری ملحفه ها، روبالشی ها، روتختی ها و انواع حوله ها، رومیزی ها و … وجود دارد.

معمولا در هتل ها یک کیسه پلاستیکی مخصوص لباس های کثیف میهمانان وجود دارد که توسط خدمه به لاندری حمل می شود. در یک قسمت از آن قیمت شست و شوی لباس ها نوشته شده و در قسمت دیگر آن فرم مخصوص لباسشویی که در این فرم نام خود، شماره اتاق، نوع لباس و تعداد و نوع شست و شو یا اتو را در آن مشخص می کنید. پر کردن این فرم کمک می کند تا هنگام تحویل لباس ها مشکلی به وجود نیاید. اما در بعضی دیگر از هتل ها، لباس ها بعد از انتقال به لاندری ثبت و شماره گذاری می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *