دانستنی های رختشویخانه صنعتی

لکه شناسی و لکه گیری در رختشویخانه های صنعتی

لکه شناسی و لکه گیری در رختشویخانه های صنعتی

زمانی که مسئول یک خشکشویی یا رختشویخانه صنعتی می باشد ممکن است با لکه های غیر متعارفی روبرو شوید. این لکه ها ممکن است با مواد و دستگاه های رختشویخانه صنعتی تمیز شوند. همچنین امکان تمیز کردن برخی لکه ها بدون دستگاه و تنها با استفاده از حلال و شوینده مناسب آن امکانپذیر است.

اغلب لکه های لباس و کالاهای خواب ترکیبی از چربی ، خون یا قهوه و نوشیدنی های رنگی می باشند. بسته به این که چه زمانی لکه روی لباس ایجاد شده باشد و ترکیبی از چه نوع آلودگی هایی باشد برنامه شستشو و نوع پاک کننده یا حلال آن متفاوت خواهد بود. در اینجا شما را با لکه شناسی و لکه گیری در رختشویخانه های صنعتی آشنا می کنیم.

شناسایی نوع لکه

پس از بازدید البسه که روی دستگاه لکه گیری پهن شده لکه ها را شناسایی و پس از گذاشتن قطره ای از مواد مورد نیاز بر روی لکه با فشار آوردن بر روی اهرم بخار و وکیوم، همزمان توسط پیستوله ای که از بین منبع بخار تغذیه می گردد، بخار را بر روی لکه و مواد ریخته شده وارد می نمائیم و چندین بار با سر پیستوله آرام بر روی مواد و محل لک تماس برقرار می کنیم. آنگاه پتال هوای گرم را فشار می دهیم و نیز وکیوم را، تا محل خشک گردد. آنگاه در ماشین لباسشویی صنعتی یا ماشین خشکشویی قرار می دهیم تا مراحل بعد را ماشین انجام دهد

اگر لکه ایجاد شده عفونی باشد بهتر است ابتدا با ماشین عفونی شویی دو درب شسته شود و سپس برای برداشتن لکه اقدام نمایید.

مواد لکه گیری با دستگاه های رختشویخانه صنعتی

بعد از شناسایی نوع لکه شما می توانید برنامه شستوشو با یکی از مواد لکه گیری زیر را انتخاب نمایید:

  • TarGo: برای پاک کرده لکه هایی نظیر قیر، روغن سوخته، رژلب، شیرپاک کن، مواد ابرو، فرمژه، خودکار، جوهر، گریس، روغن سیاه، واکس کفش، واکس مبلمان، رنگ ساختمان مواد شوینده TarGo کاربرد دارد.
  • QwikGo: برای پاک کردن لکه هایی نظیر خون، آلبومن، شکلات، نوشابه، تخم مرغ، ژل، مرکورکورم، شیر، سس سالاد در رختشویخانه های صنعتی از QwilGo استفاده می شود.
  • BonGo: یک لکه بر قوی برای از بین بردن لکه های آبجو، قهوه، لیکور، چای، شراب، مشروبات
  • SpotsGo: لکه های زیربغل، سرآستین، روی جیب کت و شلوار را از بین می برد.

لکه گیری بدون دستگاه های رختشویخانه صنعتی

جهت لکه گیری بدون دستگاهای رختشویخانه صنعتی می توانید با مواد پاک کننده ذیل اقدام نمایید. می توان لک را شناخت و بر روی محل آن ها از مواد یاد شده بالا به صورت قطره ای استفاده و در ماشین لباسشویی گذاشت. نمونه هایی از لکه ها و مواد مورد نیاز آن ها را جهت اطلاع ذیلاً به آگاهی می رساند:

  • Targo: قیبر، روغن سوخته، گریس، واکس، روژلب، شیره، روغن، واکس مبلمان چرمی، خودکار، جوهر Ritego
  • خون، شیرینی، شکلات، نوشابه، تخم مرغ، ژل، سس، مرکورکورم، شیرپاک کن، سس سالاد، سس کچاپ
  • Bongo: آبجو، قهوه، آبمیوه، لیکور، مشروبات الکلی، چای، شراب
  • Retsgo: لکه های زنگ به جا مانده بر روی پرده – ملحفه و انواع لباس های رنگی
  • Yellow Go: لکه های زردی غذا – عرق زیر بغل
  • مایع آپوکسی: بی رنگ – فرار – از حلال های بسیار قوی است که بر روی رنگ روغن سریعاً اثر گذاشته و پاک کننده است.  بهترین پاک کننده لکه های آدامس بر روی لباس می باشد.
  •  مایع D22: لیمویی رنگ – فرار – از حلال هاست که جهت پاک کردن چربی از روی البسه و قیر و روغن سوخته از آن می توان استفاده نمود.
  •  استن: مایع بی رنگ،  فرار و از حلال های بسیار قوی می باشد. که همانند آپوکسی اثر می گذارد. معمولاً لاک خشک شده را بر روی ناخن را پاک می کند.

تذکر: از این مایع جهت برطرف کردن لکه بر روی پارچه های الیاف استات، ترن استات و اکریلیک استفاده نکنید چون آن ها را حل می کند.

  • مایع بوتیل استات: مایع بی رنگ با بوی خاصی که از همه حلال ها خود را زودتر معرفی مینماید از این مواد جهت لکه گیری، روغن سیاه، قیر، آسفالت، چربی میتوان استفاده نمود، فرار می باشد و آتشزا.
  •  بنزین سفید: کم رنگ، فرار و دارای بوی خاصی است که زیاد اذیت کننده نیست از این مایع جهت پاک کردن لک چربی البسه و شستشو در زمانهای قدیم استفاده می نمودند. جهت لکه گیری روغن سوخته، گریس، غذا از آن استفاده می شود.
  •  اسید هیستاتیک: جهت زنگ برداری از روی البسه استفاده می شود بوی ترشی می دهد چون مواد اولیه آن تقطیر سرکه سفید می باشد به همراه مواد نگهدارنده.
  • مایع پرکلراتیلین: تنها مایع مورد اطمینان جهت شستشو و ضدعفونی البسه در جهان تا امروز می باشد از این مایع در صنعت چرم سازی نیز استفاده می گردد کارخانجات چرم دارای ماشین آلات بزرگ با ظرفیت 100کیلو مخصوص شستشوی چرم های آماده دوخت می باشد و قبل از برش نهائی باید با این مایع شستشو شود ضمناً در هواپیمائی جهت شستشوی موتورها استفاده می نمایند حلال بسیار قوی جهت زدودن چربی و ضد حریق می باشد و فوق العاده فرار است.
  •  مایع تربانتین: کم رنگ از چاه های گاز خارج و در قسمت پالایش گاز جدا میشود. جهت کارخانه های رنگ سازی از آن ها استفاده می شود و در بعضی خشکشویی ها متأسفانه به جای پرکلراتیلین استفاده میگردد که عواقب خطرناکی را دارد چون آتش زا بوده و بوی خاصی از خود به جا می گذارد. افرادی که با این محلول سروکار دائمی دارند معمولاً آدمهایی پرخاشگر و عصبی هستند چون این مواد در هوای محل کار منتشر می گردد و از طریق استنشاق وارد مری، نای می گردد روی سلسله اعصاب اثر منفی دارد.
  •  نفت: مایع پاک کننده روغن سوخته، گریس و دوده پرده های توری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *